“Everyone is not your customer” zegt Seth Godin, een belangrijke marketing goeroe.
Wat hij daarmee bedoelt, is dat jij als ondernemer jouw diensten niet aan iedereen kan verkopen.
Wel, misschien zou dat nog lukken, maar het is gewoon praktischer én goedkoper als je iets meer gefocust werkt.
Als jij jezelf in de markt wil zetten als de autoriteit in jouw domein, en dat is wat Personal Branding is, dan is het belangrijk om te weten wat dat domein is.
Als dat domein té groot is, kan je niet over een expertpositie spreken, dat is een contradictie in terminis.
En de Coca-Cola’s en Amazons van deze wereld kunnen dan misschien heel veel verschillende klantengroepen aanspreken. Wij zijn Coca-Cola of Amazon niet. Wij zijn kleine ondernemers die maar 24 uur in een dag hebben en wellicht geen groot marketingteam die de gediversifieerde branding voor ons kan verzorgen.
Dus focus is key.
Focus op de juiste doelgroep.
Maar hoe bepaal je die?
Je kan de demografische kenmerken gaan opsommen, zoals man/vrouw, leeftijd, woonplaats, etc… Er is echter meer.
Ik geef je graag 3 ideeën mee van hoe je jouw ideale klant identificeert.
1. Zorg dat je de ideale klant begrijpt
Jij hebt een business, dat betekent dat je een dienst of product verkoopt dat een oplossing is voor het probleem van de klant. Dat betekent dat je goed moet weten want dat probleem is, of wat de ambities zijn van die klant. Je moet kunnen in de huid kruipen van de klant. En als je meer B-to-B werkt, dan nog dien je te begrijpen wat de problemen en ambities zijn van jouw contactpersoon.
2. Zorg dat je een oplossing hebt voor de problemen van jouw ideale klant
Het lijkt een no-brainer, maar ik kom vaak ondernemers tegen die denken een uniek product of dienst ontwikkeld te hebben. Echter niemand lijkt er op te zitten wachten. Of ze richten zich naar het verkeerde publiek. Als jij een steak-restaurant hebt, moet je je niet richten naar de vegetariërs. Als jij een programma verkoopt om 20 kilo te vermageren, moet je niet bij mij zijn. Als jij videorecorders wil verkopen, zal je wellicht niet veel klanten meer aantrekken… Zorg dat er een markt is voor jouw producten en diensten en dat je je dan daarop richt met jouw marketing boodschappen.
3. Zorg ervoor dat jouw klant kan en wil betalen voor jouw product of dienst
Ik zie heel wat ondernemers producten en diensten verkopen die nice-to-have zijn, maar geen must-have’s. Dat is niet abnormaal. Er zijn weinig zaken die echte must-have’s zijn. Belangrijk is wel dat je de klant zoveel mogelijk de idee geeft dat jouw product of dienst een must-have is. En hoe doe je dat? Marketing en branding. En zodra de klant dat gevoel heeft, is men bereid te betalen, meer te betalen dan je misschien verwacht.
“En wat als je nu verkeerd gekozen hebt?”
Die vraag krijg ik ook regelmatig.
Mijn antwoord: “So what?”
De wereld verandert, jouw business verandert, jouw producten en diensten zullen veranderen, jouw doelgroep zal wellicht ook veranderen.
Doe gewoon de oefening grondig en ga ervoor.
Je zal zien dat dingen automatisch in de plooi vallen en dat de juiste klanten hun weg zullen vinden naar jou. Als je tenminste werk maakt van marketing en branding.
Good luck!
PS: Wil je meer weten over doelgroepen, marketing en branding? Kom kan dan zeker naar ons Business Boost Event. Daar gaan we dieper in op deze materie.
En in the meanwhile, vertel ons wie jouw ideale klant is en waarom!
COMMENTS