Hoe vind je partners en sponsors?
7 tips om meer te halen uit jouw sponsordeals!
Kreeg jij ooit al een e-mail van een organisatie die jou om geld vroeg?
Ik ontving een e-mail onlangs een mail om een netwerkevenement te sponsoren.
Geachte ondernemer,
We hopen dit jaar uw steun te krijgen.
Zie het bijgevoegde sponsorcontract.
Vriendelijke groeten.
Dat ik hier niet op in ging, vind je hopelijk logisch.
Want ik stelde mij onmiddellijk de vraag:
‘Wat levert het mij op?’
Ik was wel nieuwsgierig en opende de bijlage.
Een lange uitleg over de organisatie, over de evenementen die ze de vorige jaren hadden georganiseerd, over de sprekers die al langskwamen en tot slot de verschillende sponsordeals.
Het hele document is ‘interessante materie’ om in deze blog te gebruiken.
Wat trok mijn aandacht?
• Als u een sponsor wordt, krijgt u voldoende media-aandacht en zichtbaarheid (voldoende?)
• U krijgt ook een aantal gratis toegangskaarten (hoeveel?)
• Fax uw ondertekende kopie naar .... (is dit de 21ste eeuw?)
Hoe kan jij bedrijven en ondernemers overhalen om sponsor te zijn op jouw evenement?
7 tips om geweldige sponsors aan te trekken
1. Werk aan jouw ‘Know-Like-Trust’
Als de sponsor jou en jouw organisatie helemaal niet kent, zal hij niet snel geneigd zijn om geld te geven.
De regel van 7 geldt hier ook. Een prospect moet minstens zeven keer een boodschap zien, horen of op één of andere manier worden blootgesteld aan jou en jouw boodschap voordat hij of zij op een of andere manier, vorm of vorm reageert.
Hetzelfde met sponsors.
2. Wat levert het de sponsor op?
Iedereen denkt altijd bij een vraag om iets te doen aan ‘What’s in it for me?’ Ook een sponsor.
Start jouw sponsorvoorstel dus hiermee.
Focus op de voordelen en resultaten van de sponsoring.
3. Vraag mensen niet om te ‘doneren’
Vraag hen in plaats daarvan om mee te doen, mee te bouwen, aan te trekken, ...
Mensen houden ervan ergens bij te horen, deel uit te maken van een community.
Maak daar gebruik van.
4. Maak de verschillende sponsordeals specifiek
Maak een opsomming van wat elke sponsordeal inhoudt.
Hoe meer informatie de mogelijke sponsor weet, hoe comfortabeler het zal aanvoelen om te sponsoren.
5. Voeg sociale bewijskracht toe
Laat ze zien wie de andere sponsors zijn en hoeveel ze hebben gedoneerd.
Zo trek je er velen over de streep.
6. Personaliseer zoveel mogelijk
Maak indien mogelijk een afspraak met jouw mogelijke sponsors.
Luister naar hen. Wat zijn hun ambities? Wat zijn de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd? Op welke manier kan je hen helpen?
En pas je sponsorvoorstel op die manier aan.
7. Follow-up
Nadat je de gepersonaliseerde sponsordeal hebt verzonden, moet je die ook opvolgen.
Er wordt gezegd dat 80% van de omzet wordt gemaakt bij het 5de tot 12de contact.
Hetzelfde geldt voor sponsorcontracten. Houd contact met de sponsor en durf naar de betaling vragen.
Heb jij nog een gouden tip?
Laat het weten in een reactie.
Ook wij kunnen nog iets leren 😉
COMMENTS