En waarom je Facebook wel moet inzetten voor de groei van jouw business.
Voor veel
ondernemers is Facebook een moeilijke.
Wel of niet
Facebook gebruiken voor jouw business?
Moet ik daar wel
of niet kostbare tijd in steken?
En wat brengt
het mij op? Mijn doelgroep zit daar toch niet op?
Haal ik daar wel
resultaten mee?
Wat er ook van
zij, veel ondernemers gebruiken redenen of excuses om Facebook professioneel niet
in te zetten.
Zie hier de 3
meest voorkomende Facebook excuses.
En waarom
gebruik ik het woord excuses?
Omdat je na het ontdekken
van deze 3 excuses, je hoogstwaarschijnlijk van mening zal veranderen.
Laten we 3
redenen eens samen analyseren.
1. Mijn klanten zitten niet op Facebook!
Mijn klanten zitten op LinkedIn, maar niet op
Facebook.
Is dat zo?
Ben je daar 100%
zeker van? Neen.
Je vermoedt dit,
je denkt dit, maar je weet eigenlijk het antwoord niet met 100% zekerheid.
Klopt hé?
Iedereen, allez
bijna iedereen zit op Facebook. En als ze vandaag niet op Facebook zitten,
zullen ze er morgen op zitten. Het is een fenomeen dat nog steeds groeit, dus
wij vermoeden dat vroeg of laat quasi iedereen een Facebook profiel zal hebben.
Misschien niet altijd professioneel, maar wellicht wel privé.
Of het nu gaat
om HR verantwoordelijken, CEO’s, CFO’s of eender welke andere CO. Vroeg of
laat zit iedereen, ALS MENS, op Facebook. Allez bon, quasi iedereen.
LinkedIn wordt
vooral professioneel ingezet. Facebook misschien vooral privé. Of dat denk je. Maar aanwezig zijn
ze.
En wat willen
wij al ondernemer? Met onze doelgroep in contact komen! Met hen op één of andere manier communiceren, hen
beter leren kennen en ze begrijpen. En of dit nu via LinkedIn is of via
Facebook, doet er niet toe, als je maar een positief contact hebt.
2. Facebook is enkel professioneel interessant binnen een
Business-to-Consumer (B2C) omgeving!
Voor de 2de
maal: iIs dat zo?
Ben je daar 100%
zeker van?
En ook hier
weer: neen.
Wat wil een
ondernemer? Zijn producten en/of diensten verkopen.
De verkoopcyclus
kent 3 belangrijke factoren die bepalend zijn voor een positieve verkoop.
1.
Als je jouw potentiële klant kent en hij kent jou, dan is er meer kans dat hij
bij jou zal kopen.
2.
Als je jouw potentiële klant kent, en hij vindt jou sympathiek, dan is er meer
kans dat hij bij jou zal kopen.
3.
Als je jouw potentiële klant kent, en hij vindt jou sympathiek, en hij
vertrouwt jou dan is er heel grote kans dat hij bij jou zal kopen. Als er
tenminste behoeft is naar jouw producten en diensten.
Dit proces is
heel goed beïnvloedbaar via Facebook. Je
kan jouw kennissenkring vergroten door méér “vrienden” te hebben die mogelijks jouw klant kunnen worden. Via
Facebook kunnen ze jou leren kennen en via Facebook kunnen ze zien hoie
competent je wel bent. Dat verkoopproces verloopt zo binnen een Business-to-Consumer,
maar ook binnen een Business-to-Business omgeving.
Dus laat dat
excuus maar varen.
3. Het neemt veel tijd!
Voor de 3de
maal: is dat zo?
Ben je daar 100%
zeker van?
Je kent het antwoord
al… neen.
2 zaken wil ik
hierover zeggen.
1.
Facebook vraagt maar 20 minuten per dag. Ben je
meer dan 20 minuten bezig, dan verlies je mogelijks jouw tijd op Facebook en
hou jij je wellicht bezig met de “plezierige” kant van Facebook.
2.
Facebook kan bijna volledig ingepland worden,
zodat je op voorhand jouw berichten kan invoeren.
Dus inderdaad,
allemaal excuses van ondernemers die beslissen om niet succesvol te zijn.
Ok ok ik stel
het wat overdreven voor, maar deze 3 niet-valabele excuses moeten jou doen
nadenken over het waarom je Facebook WEL kan inzetten voor jouw business.
Ik ben nu
nieuwsgierig om te horen wat je nu gaat doen, Facebook gebruiken of niet voor
jouw business? Vertel.
Wil
je meer weten over Facebook? Kom dan naar ons Business Boost Event.
COMMENTS