$type=grid$sn=0$l=0$m=0$c=1$show=home

[BLOG]_$type=three$l=0$m=0$au=0$cm=0$c=3$show=home

Perfectionisme: Doctor Jekyll & Mister Hyde



Perfectionisme: Doctor Jekyll & Mister Hyde

Waar leg jij de focus op? De goede of slechte kant van perfectionisme?


Iedereen heeft wel eens gehoord van Jekyll en Hyde, er zijn massa’s films, toneelstukken, boeken of tv-afleveringen gemaakt.  Oorspronkelijk werd het boek geschreven en gepubliceerd door Robert Louis Stevenson in 1886: “Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde.”
Lang verhaal kort, kan je stellen dat het over een persoon gaat die lijdt aan het Dissociative identity disorder (DID) of in het Nederlands Dissociatieve identiteitsstoornis (DIS). Volgens Wikipedia is dit een psychische aandoening waarbij iemand afwisselend twee (of meer) van elkaar te onderscheiden persoonlijkheidstoestanden kan aannemen
Onze brave Doctor Jekyll wordt ’s nachts Mr. Hyde die er op los moordt.

En ik vond die metafoor wel goed passen bij ons onderwerp: perfectionisme.

Ik wil hier geenszins beweren dat ik de expert ben in die materie. Daarvoor verwijs ik je graag naar Anja Copejans die er een boek over geschreven heeft: Perfection is a bitch. Geweldige titel, geweldige madam, geweldig boek. Aanrader dus.

En toch wil er mijn mening over geven. Eigenlijk eerder een gevoel en dus geenszins gestoeld op enige wetenschappelijke kennis hierover mijnentwege. 😉

In mijn gevoel zijn er 2 soorten van perfectionisme: de goede en de slechte. Dr. Jekyll en Mr. Hyde als het ware.

Ik ben benieuwd bij wie jij het meest aanleunt, bij Dr. Jekyll of Mr. Hyde?
Of misschien ben je wel iemand bij wie 0,0 % perfectionisme aanwezig is (alleen vraag ik me af of dit bestaat? Zal ik eens moeten vragen aan Anja.)

Anyway, hierbij de 2 gedaantes van perfectionisme:

1.      De goede – Dr. Jekyll

Dat is de vorm waar ik het meest ‘last’ van heb. Ik heb de neiging om altijd alles te willen beter doen, bij te schaven. Zoals het werkwoord zegt: te perfectioneren.
Dit is de ‘goede’ vorm van perfectionisme omdat je in staat bent om dingen te lanceren, maar dat je het gaandeweg wil beter maken.
Bijvoorbeeld, ons Business Boost Event. Karina en ik zijn op de idee gekomen op 5 december 2016 en ondertussen zijn we al vele edities later. We zijn in staat geweest om uit de startblokken te schieten en de tweede soort van perfectionisme (zie verder) heeft ons niet tegen gehouden het eerste event te organiseren in februari 2017.
En toch, zovele edities later… geen enkele editie zal compleet dezelfde zijn. Ik wil telkens verbeteren. Ik schaaf telkens bij. Ik zoek naar betere verhalen, betere metaforen, betere voorbeelden, betere acroniemen….. Ik hecht er veel belang aan te perfectioneren. Dit maakt mij de perfectionist van het eerste soort.
Soms zou ik willen dat gewoon tevreden zou kunnen zijn met de content die ik breng zoals die is, en dat ik die niet telkens hoefde te veranderen. Karina kan dat. Ik niet. Ik wil altijd verbeteren, verbeteren, verbeteren.
Is dat erg? Voor een deel wel, voor een deel niet.

2.      De slechte – Mr. Hyde

Wij komen vaak in contact met ondernemers die niet of amper in staat zijn om door te stoten omdat de negatieve kant van perfectionisme hen tegen houdt. Ze willen pas iets lanceren als het perfect is. En aangezien perfectie niet bestaat, lanceren ze niets en blijven ze uitstellen en uitstellen.
Ik wil ze niet te eten geven, de ondernemers die:
·         Hun gratis weggever (freebie) niet lanceren omdat ze nog de laatste puntjes op de i moeten zetten
·         Hun website niet lanceren omdat die nog niet helemaal perfect is
·         Hun blog of vlog niet lanceren omdat er al zoveel blogs zijn die zogezegd beter zijn dan die van hen
·         Niet met e-mail marketing starten omdat ze bang zijn dat ze de techniek niet 100% onder de knie hebben
·         Geen webinars of seminars organiseren omdat ze het onderwerp nog niet 100% beheersen
·         ….
Gelukkig lijd ik niet al te vaak aan deze vorm. Ik zou zelfs durven denken ‘nooit’, maar laat ons bescheiden blijven 😉
Hoe zit dat met jou? Herken je dit?
Dan is het misschien eens tijd om hier iets aan te doen.
Als er 1 ding is waar wij ons tijdens onze programma’s op focussen dan is het mensen helpen om van dit soort perfectionisme af te helpen. Niet omdat we perfectionisme coaches zijn, wel omdat wij geloven dat er heel wat potentieel zit in onze klanten en wij er alles aan doen om dit naar boven te halen.
Wij geloven in onze klanten en gaan hen op zoveel mogelijke manieren laten inzien dat ze in zichzelf mogen geloven.
Dat falen niet betekent dat je een faler bent.
Dat je derde blog beter zal zijn dan je tweede en de tweede beter dan je eerste.
Dat hopen en dromen nog nooit resultaten heeft opgeleverd tenzij je in actie treedt.
Dat waar je bang van was, meestal hersenspinsels zijn die nooit waarheid worden.

Dus beste Mr. Hyde, het wordt dringend tijd dat je dat deel van je persoonlijkheid achter je laat en jezelf toelaat (opnieuw) Doctor Jekyll te worden. Amen!
En als we je daarbij mogen helpen, dan hoor ik het graag!

Nu is het aan jou.
In welke van deze twee personages herken je je het best en wat doe je eraan? Vertel.

COMMENTS

[MIS DIT NIET]_$type=sticky$m=0$h=317$m=0$c=4$l=1$icon=1$show=post

$type=two$l=0$m=0$au=0$cm=0$c=10$show=/p/online.html

$type=one$m=0$l=1$c=5$p=1$show=/p/programmas.html

$type=three$m=0$l=0$c=6$p=1$show=/p/events.html

$type=two$sn=0$h=174$rm=0$l=0$m=0$c=16$p=1$show=/p/happy-klanten.html

$type=three$m=0$l=1$c=9$p=1$show=/p/gratis.html

$type=list$m=0$c=20$p=1$show=/p/faq.html

[MIS DIT NIET]_$type=sticky$h=317$m=0$c=4$m=0$l=1$icon=1$show=/p/faq.html

$type=three$h=176$m=0$sn=0$l=0$rm=0$c=12$p=1$show=/p/video.html

$type=three$h=176$m=0$l=0$c=9$p=1$show=/p/nieuws.html

$type=blogging$m=0$l=0$m=0$c=10$p=1$show=/p/agenda.html

$type=blogging$m=0$c=10$l=0$p=1$show=/p/in-de-kijker.html

[FAQ]_$type=list$m=0$c=7$show=home

$show=/p/gratis.html

Door onze freebies te downloaden geef je ons uitdrukkelijk de toestemming om opgenomen te worden in onze database. In ruil word je op de hoogte gehouden van de nieuwste trends op vlak van business, marketing, sales, personal branding etc...

No worries, we zullen je niet spammen en je kan ten allen tijde uitschrijven.
Naam

blog,63,events,20,faq,3,gratis,12,klanten,5,mis dit niet,132,nieuwsbrief,47,video,113,
ltr
item
Business Boost Gazet: Perfectionisme: Doctor Jekyll & Mister Hyde
Perfectionisme: Doctor Jekyll & Mister Hyde
https://i.ytimg.com/vi/_hwMrVI-nPY/hqdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/_hwMrVI-nPY/default.jpg
Business Boost Gazet
https://businessboostevent.blogspot.com/2020/01/perfectionisme-doctor-jekyll-mister-hyde.html
https://businessboostevent.blogspot.com/
https://businessboostevent.blogspot.com/
https://businessboostevent.blogspot.com/2020/01/perfectionisme-doctor-jekyll-mister-hyde.html
true
4614947145367160922
UTF-8
Alle updates Geen zoekresultaten TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel atwoord Delete door Home PAGINA'S UPDATES Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE UPDATES Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minuut geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago meer dan 5 weken geleden Volgers Volg THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy