Storytelling in sales en
personal branding
Het 3 S model
Iedereen heeft er de laatste jaren de mond van vol: het
belang van storytelling.
En zeker in marketing, personal branding & sales is
storytelling niet meer weg te denken.
Zoals Seth Godin het mooi verwoordt:
“Marketing is no longer about the stuff that
you make, but about the stories you tell.”
Steve Jobs verwoordde het als volgt:
“The most powerful person in the world is the
storyteller. The storyteller sets the vision, values and agenda of an entire
generation that is to come.”
En aangezien ik van het nummer 3 houd, geef ik graag nog een
derde quote mee van niemand minder dan Gary Vaynerchuk alias Gary Vee:
“Storytelling is by far the most underrated
skill in business.”
Amen!
Nu hoor ik je zeggen: “Allemaal mooi en wel. Maar wat vertel
je dan? En hoe?”
Naast het cijfer 3 houd ik ook van simpel, dus ga ik jou in
deze blog een simpele template meegeven waar je quasi al je stories of verhalen
kan aan ophangen: het 3 S-model.
De bedoeling van storytelling is een connectie bouwen met
jouw community, lezer, kijker…. En hen boeien.
Wanneer je storytelling is sales en marketing en personal
branding inzet, wil je dat de mensen jou en jouw business herkennen en erkennen
als een expert in jouw domein zodat je vertrouwen en sympathie opbouwt.
Mensen kopen van mensen die ze kennen (know), sympathiek
vinden (like) en vertrouwen (trust).
Dus wil je dat mensen jou, jouw producten en diensten kopen,
dan is werken aan het know-like-trust principe primordiaal.
En storytelling is de perfecte tool daarvoor.
Terug naar jouw vraag: “Wat vertel je dan? En hoe?” en ons 3
S-model.
Situation
De eerste S staat voor Situation. Met andere woorden je
beschrijft een situatie, een gebeurtenis. En hoe meer je gebruik maakt van de 5
zintuigen en emotie kan oproepen, hoe beter.
Ik zou bijvoorbeeld de situatie kunnen beschrijven waar ik
als teenager een gigantische ruzie kreeg met de mensen waar ik het meest van
hield: mijn papa en zusje. Lang verhaal kort, ze vertelden me dat ik vaak een
“pain in the ass” was, altijd negatief, altijd zuchten, altijd klagen en zagen,
ruzie zoeken… gewoon een negatief persoon en no fun to be with.
De schok die toen door me heen ging is onbeschrijfelijk. Ik
had er absoluut geen idee van dat ik zo negatief was en de wanhoop die ik
voelde toen ik tot het besef kwam dat zelfs die 2 lieve mensen mij eerlijk
gezegd geen aangenaam persoon vonden….
Dit moest veranderen.
Ik moest veranderen….
Welke situatie zou jij kunnen beschrijven?
Search
Hierin beschrijf je jouw zoektocht naar een oplossing. Wat
deed je om de situatie te veranderen? Je kan ook eventueel het verhaal van
iemand anders beschrijven als je zelf geen verhalen hebt. (wat trouwens grote
BS is, want iedereen heeft verhalen en ze hoeven écht niet dramatisch of groot
te zijn. De kleine verhalen kunnen ook perfect werken.)
In mijn geval ben ik op zoek gegaan naar manieren om mijn
mindset te veranderen. Want het was duidelijk dat ik met een heel negatieve
mindset zat.
Hoe kon ik die ombuigen naar een positieve mindset? Hoe kon
ik alles rooskleuriger gaan zien? Hoe kon ik van mijn tic (zuchten) af geraken?
Hoe kon ik ervoor zorgen dat ik ook uiterlijk meer positivisme kon uitstralen?
En wetende dat er geen internet bestond, waar vind je die
oplossingen?
Hoe ziet de zoektocht die jij wil beschrijven eruit?
Solution
Hoe kan het ook anders, de ‘held’ vindt op een bepaald
moment een oplossing 😊 Wat was die oplossing? En hoe kan die
bijdragen tot de boodschap die je wil uitdragen? Hoe kan je die linken aan jouw
Personal Brand en/of de producten/diensten die je wil verkopen?
In mijn geval, ben ik vooral bij mezelf gaan kijken hoe ik
mijn mindset kon veranderen. Ik zou dat vandaag niet meer doen. Ik zou hulp
zoeken bij een coach. Ik zou op het internet surfen. Ik zou boeken en online
cursussen kopen. Dit mogelijkheid bestond toen niet voor me, of zo leek het
toch.
Het resultaat van mijn innerlijke zoektocht (de oplossing
als het ware) was aan de slag te gaan met een aantal principes. Eenvoudige
principes.
Ik heb mezelf verplicht een aantal slechte gewoontes af te
leren en goede gewoontes aan te leren.
Een paar voorbeeldjes:
·
Bij elke slechte gedachte die bij me op kwam,
heb ik die omgebogen naar een positieve.
·
Als er iets negatiefs me ‘overkwam’, vertelde ik
bij mezelf: “alles is relatief, er zijn er die veel erger meegemaakt hebben.”
·
Ademhalingsoefeningen hielpen me van mijn tic
(zuchten) af.
·
Ik leerde een lach op mijn gelaat te toveren,
zelfs al had ik soms het gevoel dat het huilen me nader stond dan het lachen.
·
Ik ben me anders gaan kleden (geen verhullende
kleding die mijn lichaam verstopten. Ik had het waanidee dat ik dik was.)
·
Ik heb mijn houding veranderd, vb een meer
zelfzekere stap (zelfs al voelde ik me niet zelfzeker)
Langzaam aan heb ik zo mijn mindset veranderd. Uiteraard is
dit nog altijd een work in progress. En toch durf ik te beweren dat ik vandaag
over een sterke en positieve mindset beschik.
En als jij het gevoel hebt dat je dit ook wil en nodig hebt,
kan ik jou daarbij helpen.
Onze klanten gaan een transformatie door. Met hun business
zetten ze mooie resultaten neer. En voor mij, nog belangrijker (don’t shoot
me), hun mindset verandert. Ze worden sterker. Ze geloven weer meer in
zichzelf.
Wil je dit ook? Kom dan naar ons Business Boost Event of
contacteer me (+32 478 39 02 69).
Hoe ziet jouw “solution” eruit?
Vertel!
Vertel ons jouw verhaal.
Ik ben er zeker van dat het een mooi verhaal is.
COMMENTS