De basis van Time management
Het verschil tussen dringend en belangrijk
Veel ondernemers zijn druk bezig met druk bezig te zijn.
Je kent dat wel, zo’n dag waarop je denkt veel gedaan te hebben.
En als puntje bij paaltje komt, merk je dat je niet met de juiste dingen bezig geweest bent.
En je opgeslorpt werd door last minute urgencies.
Herkenbaar? Ik vermoed van wel.
1 van de basis modellen van Time Management die jou daarbij kan helpen, is het Eisenhower model, bekend geworden dankzij het boek “The 7 habits of highly effective people” van Stephen Covey. Een must-read.
Covey deelt de taken op in 4 kwadranten die gevormd worden door 2 assen. De as van belangrijkheid en de as van dringendheid.
Zo heb je de volgende kwadranten en taken:
1. Taken die belangrijk en dringend zijn.
Een belangrijke klant dreigt zijn account op te zeggen tenzij je hier en nu alles laat vallen en hem te woord staat. Dat kan zo’n voorbeeld zijn. Bedoeling is uiteraard niet om in dat kwadrant te blijven en dat kunnen we vermijden door zoveel mogelijk goed te plannen en te organiseren. Kunnen we het helemaal vermijden? Neen, maar blijf er toch niet te vaak in vertoeven want burn-out en maagzweren liggen op de loer.
2. Taken die belangrijk en niet dringend zijn.
De goed georganiseerde ondernemer vertoeft voornamelijk in dat kwadrant. Het zijn die taken die belangrijk zijn voor de toekomst van de ondernemer en zijn bedrijf. Doch, die door de goede planning niet dringend zijn.
3. Taken die niet belangrijk doch dringend zijn.
Dit zij vooral de stoorzenders. Bijvoorbeeld bepaalde mails. Mogelijks dienen ze dringend beantwoord te worden, maar daarom nog niet door jou. Of een telefoontje van jouw partner met de vraag of hij/zij de boodschappen zal doen voor vanavond. Je moet daar nu op antwoorden, maar het is wellicht niet een wereldprobleem 😊
4. Taken die noch dringend, noch belangrijk zijn
Dit zijn de dingen die voor afleiding zorgen en die nergens goed voor zijn. Een uur op Facebook naar honden- en kattenfilmpjes is zo’n voorbeeld. Weg met dit soort taken. Toch tijdens de werkuren, en wat betekent dat ‘werkuren’ voor een ondernemer? 😉
En nu aan jou… Hoe zorg jij ervoor dat je efficiënt en effectief bezig blijft? Heb je tips voor ons. Deel het hier.
Wil je nog meer weten over time management, kom dan zeker naar het business boost event want daar behandelen we dit topic ook!
COMMENTS