Hoe trigger je je gesprekspartner op korte en krachtige wijze?
Je kent het vast...
Netwerkmomenten,
seminaries, workshops, sales situaties waar ze je dé cruciale vraag stellen: “En, wat
doe jij?”
Lijkt een
eenvoudige vraag, simpel en helder.
Maar vaak is
het antwoord niet zo eenvoudig, noch simpel, noch helder.
De
gepassioneerde ondernemer, zoals ik, Karina Urbina, zou vroeger dan super
enthousiast beginnen vertellen wat hij of zij doet en voor wie. En daar bovenop
voorbeelden geven, contexten schetsen enzovoort. De passie zou ervan af druipen
en je zit dan te vertellen en te vertellen vol overgave en vol liefde. Maar
snel haakt de tegenpartij, jouw gesprekspartner, af door een piepend geluid dat
overeenstemt het een overlijden.
Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeepppppppppppppppp!
En niets meer! Geen geluid, geen gepink, geen emotie! Niets!
En jij blijft
maar vertellen en vertellen en vertellen.
Terwijl ik
dit vertel, schaam ik me nog steeds over hoe ik dit jaren gedaan heb.
En erger nog!
Ik had het niet door!
Eén ding was zéker (om het toch positief te bekijken): ik was
gepassioneerd!
Maar een ander
ding was nog zekerder: de tegenpartij had totaal niet begrepen wat ik deed, was
niet in staat om kort en krachtig te reproduceren wat ik had verteld en was
daarbij nog klinisch dood verklaard.
Vervelend! Héél vervelend!
Want wat
willen we als ondernemer?
Wij willen dat
de tegenpartij, jouw gesprekspartner, duidelijk begrepen heeft wat jij doet en
daardoor getriggerd wordt om bijkomende informatie te vragen én idealer, vroeg of laat klant wordt!
Zou dit nu niet fantastisch zijn?!
Absoluut!
En hoe vaker
je naar netwerk evenementen, seminaries, workshops gaat of in concrete verkoopsituaties
terecht komt, merk je dat er uiteindelijk méér
mensen zijn die niet in staat zijn om kort en krachtig te omschrijven wie ze
zijn en wat ze doen.
Spijtig
inderdaad! Spijtig omdat je maar een paar seconden hebt om een eerste indruk na
te laten en als deze al van het begin mislukt, dan ziet het er niet
onmiddellijk uit dat die persoon vroeg of laat bij jou gaat kopen.
Goed, genoeg
in de wonde geploeterd!
Waar gaat het
nu over? En hoe kunnen we het dan wél goed
doen?
Het gaat hier
overduidelijk over ‘Hoe je kort en krachtig jouw “sales pitch of elevator pitch” kan neerzetten?
Wat is een
sales pitch of elevator pitch?
Een sales pitch
is een korte, en zéér krachtige omschrijving van
hetgeen jij doet.
Dus wat jij
verkoopt: producten of diensten.
Doelstelling
hierbij is dat jouw gesprekspartner duidelijk begrijpt wat jouw business is en
daarenboven in staat is om jouw boodschap te reproduceren.
En belangrijk
hierbij is ook dat hij zo getriggerd is over hetgeen jij vertelt dat hij naar
meer info vraagt, zoals: aha, en hoe doe je dit?
Maar dit is
toch wat iedereen toch probeert te doen?
Ja, maar dan
doet de ene dit wat beter dan de andere.
En is er überhaupt een magische formule om dit
correct te doen?
Ja!
Ik gebruik een
eenvoudige formule die mij helpt, maar ook onze klanten, om kort en krachtig
weer te geven wat je doet.
Is dit de
enige formule? Uiteraard niet. Maar ik vind het wel een goede formule!
Zie hier de
magische formule:
WIE + WAT + RESULTAAT
Voor wie :
ð
wie is jouw doelgroep?
ð
Belangrijk dat deze duidelijk is zodat mensen
zich daarin herkennen
Wat :
ð
Wat doe je concreet? Wat verkoop je?
Resultaat :
ð
Met welk resultaat?
ð
Wat zijn de voordelen om met jou te werken, van
jou te kopen?
ð
Wat bereik je met jouw klanten?
Ziehier mijn
concreet voorbeeld:
‘Ik help ondernemers om hun business
te boosten en hun omzet te verhogen’.
Voor wie + wat
+ met welk resultaat.
Dit zet geïnteresseerden aan om door te vragen.
Ze willen meer weten.
De basis voor
de sales!
Gebruik deze
magische formule en ervaar het positief effect op anderen. Geen klinisch doden
meer op jouw geweten!
Kort, krachtig
en vooral duidelijk!
Meer hebben we
niet nodig!
Wil jij oefenen
op jouw sales of elevator pitch? Kom dan naar het Business Boost Event.
En intussen,
geef ons jouw pitch alvast mee in het commentaarveld.
COMMENTS