$type=grid$sn=0$l=0$m=0$c=1$show=home

[BLOG]_$type=three$l=0$m=0$au=0$cm=0$c=3$show=home

Don't be a schotelvod


Don’t be a schotelvod

3 hashtags die je leven wel eens zouden kunnen veranderen


Ik geloof dat er in elk van ons een gigantisch potentieel zit.
En dat we dat niet waarmaken.
Waarom?
Ik kan hier verschillende redenen opsommen, zoals ze laten zich klein maken door anderen, ze geloven het advies van anderen, ze bedenken excuses,…
En dit hoeft zo niet te zijn.
Ik kan het weten.
Ik was de queen van de lousy excuses.
Ik gedroeg me als Calimero (zij zijn groot en ik is klein).
Ik was die grote negatieveling.

Maar niet meer.
Al eventjes niet meer.
Of toch bijna niet meer. (it’s work in progress en laat ons mild zijn: iedereen heeft wel eens een minder moment en dat is ok)
Door scha en schande, met vallen en opstaan, met bloed, zweet en tranen.
De weg van toen naar nu.

Dankzij dit proces, weet ik heel goed die negatieve gedachten en gevoelens te herkennen bij anderen en bij mezelf.
En ik heb nogal de neiging om bewust en onbewust de spiegel voor te houden.
Niet iedereen vindt dat leuk.
En dat is ok.
Je kan niet voor iedereen goed doen, en je kan niet iedereen helpen.
En ook dat is ok.

De spiegel voorhouden, doe ik oa door bepaalde vragen te stellen en uitspraken te doen.
Ik weet, dat ik nog meer vragen zou moeten stellen, maar mijn ongeduld is soms te groot 😊
Anyway, hierbij 3 van mijn uitspraken die mogelijks inspirerend kunnen werken.
Ik heb er intussen ook een hashtag bij verzonnen.
Waarom? Gewoon omdat ik dat plezant vind 😉

“Als je je gedraagt als een schotelvod, zullen ze je behandelen als een schotelvod”

#dontbeaschotelvod
“Ik doe alles voor haar en ik krijg nooit een bedankt, integendeel.”
Dat was een uitspraak van een kennis van me mbt haar dochter.
Ze klaagde dat de dochter in kwestie geen greintje respect toonde.
De dochter in kwestie woonde al vele jaren niet meer bij de ouders, ze heeft een gezin. Ze heeft een wasmachine en een strijkplank en een strijkijzer. Van de laatste twee maakt ze geen gebruik.
Ze brengt de propere was naar de mama. Niet opgeplooid, echt een rommeltje.
En de mama ergert zich hier blauw aan.
“Heb je daar al iets van gezegd?” vraag ik dan?
“Wat als je de strijk niet meer doet, tenzij die deftig opgeplooid bij jou toekomt?
“Wat als je helemaal de strijk niet meer zou doen?”
Je kan de antwoorden al raden.
En mijn opmerking daarop is dan: “Als je je gedraagt als een schotelvod, zullen ze je behandelen als een schotelvod.”
Jammer genoeg zijn er mensen die niet met iedereen even respectvol omgaan.
Word jij met zo iemand geconfronteerd, dan heb je verschillende keuzes: je zorgt ervoor dat die persoon jou met het nodige respect behandelt, of je bant ze uit je leven, of je stopt met zagen en klagen.” Amen!

“Jij bent geen olifant.”

#youarenotanelephant
“Mijn mama zegt me dat ik het niet in mij heb om ondernemer te worden!”
De uitspraak van een radeloze vriendin die ondernemer wenste te worden, de nodige eerste stappen had gezet en plots begon te twijfelen omdat de mama niet geloofde in haar competenties.
Ik ken de vriendin al jaaaaaren (ik durf niet te zeggen hoe lang, maar geloof me, heel erg lang) en ik weet gewoon dat zij alles in huis heeft om een goede ondernemer te worden.
Ik heb haar dat ook meermaals gezegd. Anderen ook.
En toch plots die twijfel.
Ik: “Als jouw mama je zegt dat je een olifant bent, ga je haar dan geloven?”
Zij: “Hè? Wat? Wat een onnozele vraag is dat!”
Ik: “Neen, serieus, als jouw mama dat zegt, ga je haar geloven.”
Zij: “Wel neen, hoe dwaas is dat!”
Ik: “Waarom geloof je haar dan wel als ze zegt dat je het niet in je hebt om ondernemer te worden?”
Zij: “Ah, ik snap het.”
Ik: “I rest my case!” 😊
Veel mensen hebben de neiging jou “goed advies” te geven. En de meesten doen dat met goede bedoelingen.
Dat betekent echter niet dat je al die adviezen zomaar voor waar moet aannemen.
Luister naar je hart, naar je buik, naar jezelf.
Ga advies inwinnen bij mensen die het écht kunnen weten.
En bij alle andere advies: glimlachen, bedankt zeggen en lekker uw goesting doen.

“Is dat zo?”

#isdatzo
“Ik kan dat niet!”
“In mijn sector werkt dat niet!”
“Hij heeft mij gekwetst!”
“Ik kan niets van jou leren want jij bent mijn meerdere niet!”
“Zij is een geboren verkoper!”
“Nauwkeurig zijn, het zit niet in haar en het zal er nooit uitkomen!”
“Ik had geen keuze!”
 “Ik ben er zeker van!”
“Jij MOET dat doen!”
….
Als mensen met deze uitspraken afkomen, heb ik de (onhebbelijke??) gewoonte om te vragen: “Is dat zo?” En liefst met de klemtoon op het woordje “is”.
Mijn collega, Karina, wordt er zot van.
En toch doet het me plezier als ik merk dat ze zelf ook vaker die vraag stelt.
De reden waarom ik dat vraagje stel, is uiteraard om mensen te laten nadenken over wat ze (soms impulsief) zeggen.
De uitspraken hierboven lijken nogal definitief. En dat hoeft zo niet te zijn. Ik vind het leven veel interessanter als je wat verder kijkt, dan deze definitieve uitspraken. Wat kan je ervan leren? Hoe kan je ze in een ander perspectief plaatsen?...
Een paar voorbeeldjes:

“Ik kan dat niet!” – “Is dat zo? Misschien kan je het NOG niet?”
“In mijn sector werkt dat niet!” – “Is dat zo? Bewijs het mij”
“Hij heeft mij gekwetst!”- “Is dat zo? Of heb jij het toegelaten je gekwetst te voelen door zijn uitspraken?”
“Ik kan niets van jou leren want jij bent mijn meerdere niet!” – “Dat ik jouw meerdere niet ben, dat geloof ik graag. Dat je daarom niets van mij kan leren? Is dat zo?”
“Zij is een geboren verkoper!” – “Is dat zo? Kroop zij uit de baarmoeder en verkocht zij de dokter het één en ander?”
“Nauwkeurig zijn, het zit niet in haar en het zal er nooit uitkomen!” – “Is dat zo? Kan je met de nodige wil en tijd en effort niet leren om ….?”
“Ik had geen keuze!” – “Is dat zo? Is niet kiezen, niet ook een keuze? Is niet alles een keuze?”
“Ik ben er zeker van!” – “Is dat zo? In welke mate kan je écht zeker zijn van iets?”
 “Jij MOET dat doen!” – “Is dat zo? #ikmoetjustniks 😊

Ok, Ok, ik hoor je al denken, “wat een abstracte discussies zijn dit…”
Waarop ik zeg: #isdatzo ? 😉

En nu is het aan jou.
Welke uitspraak van jou of iemand anders verdient een hashtag en waarom? Ik ben benieuwd.


PS: Wil je jezelf en je business ook eens in vraag stellen, wil je een sterkere mindset, kom dan zeker naar het Business Boost Event. Ik denk dat je er veel kan leren van de andere gedreven ondernemers en ons. #isdatzo ? ja, ik denk het wel. Maar aan jou de keuze. Ontdek het zelf. 😉

COMMENTS

[MIS DIT NIET]_$type=sticky$m=0$h=317$m=0$c=4$l=1$icon=1$show=post

$type=two$l=0$m=0$au=0$cm=0$c=10$show=/p/online.html

$type=one$m=0$l=1$c=5$p=1$show=/p/programmas.html

$type=three$m=0$l=0$c=6$p=1$show=/p/events.html

$type=two$sn=0$h=174$rm=0$l=0$m=0$c=16$p=1$show=/p/happy-klanten.html

$type=three$m=0$l=1$c=9$p=1$show=/p/gratis.html

$type=list$m=0$c=20$p=1$show=/p/faq.html

[MIS DIT NIET]_$type=sticky$h=317$m=0$c=4$m=0$l=1$icon=1$show=/p/faq.html

$type=three$h=176$m=0$sn=0$l=0$rm=0$c=12$p=1$show=/p/video.html

$type=three$h=176$m=0$l=0$c=9$p=1$show=/p/nieuws.html

$type=blogging$m=0$l=0$m=0$c=10$p=1$show=/p/agenda.html

$type=blogging$m=0$c=10$l=0$p=1$show=/p/in-de-kijker.html

[FAQ]_$type=list$m=0$c=7$show=home

$show=/p/gratis.html

Door onze freebies te downloaden geef je ons uitdrukkelijk de toestemming om opgenomen te worden in onze database. In ruil word je op de hoogte gehouden van de nieuwste trends op vlak van business, marketing, sales, personal branding etc...

No worries, we zullen je niet spammen en je kan ten allen tijde uitschrijven.
Naam

blog,63,events,20,faq,3,gratis,12,klanten,5,mis dit niet,132,nieuwsbrief,47,video,113,
ltr
item
Business Boost Gazet: Don't be a schotelvod
Don't be a schotelvod
https://i.ytimg.com/vi/nuJNLArWftI/hqdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/nuJNLArWftI/default.jpg
Business Boost Gazet
https://businessboostevent.blogspot.com/2020/05/dont-be-schotelvod.html
https://businessboostevent.blogspot.com/
https://businessboostevent.blogspot.com/
https://businessboostevent.blogspot.com/2020/05/dont-be-schotelvod.html
true
4614947145367160922
UTF-8
Alle updates Geen zoekresultaten TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel atwoord Delete door Home PAGINA'S UPDATES Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE UPDATES Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minuut geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago meer dan 5 weken geleden Volgers Volg THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy